Музей кімнатних рослин створено в Шепетівському міському центрі еколого – натуралістичної творчості учнівської молоді у 2007 році.
Діяльність музею спрямована на формування дбайливого ставлення до природи, вивчення основ квітникарства, екологічного і естетичного виховання та освоєння на практиці основ сучасного фітодизайну.
Мета діяльності музею полягає у залученні молодого покоління до вивчення та збереження, примноження зелених багатств рослинного світу, забезпечення додаткової біологічної освіти та екологічного виховання підростаючого покоління, проведення науково-дослідної та експериментальної роботи, а також здійснення профорієнтаційної роботи.
Головними завданнями в роботі музею закладу є:
- сприяння удосконаленню навчально-виховного процесу, розвиток творчих інтересів до пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної та природоохоронної роботи;
- допомога педагогічному колективу закладу у впровадженні нових нетрадиційних форм роботи за інтересами;
- вивчення, охорона та пропаганда культури і природи рідного краю;
- проведення культурно-освітньої та природоохоронної роботи серед учнівської молоді, батьків та громадських організацій.
Музей при позашкільному навчальному закладі є осередком освіти і виховання, який сприяє формуванню у молодого покоління національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, забезпеченню духовної єдності поколінь і призначений для вивчення, збереження та використання пам'яток природи, матеріальної і духовної культури.
Музей кімнатних рослин у своїй діяльності керується Законом України “Про музей та музейну справу ”, нормативними документами Міністерства освіти і науки України, НЕНЦУМ, Положенням про музеї при закладі освіти системи міністерства освіти України (наказ МОН № 151 від 20.05.97р.), цим статутом. Статут музею кімнатних рослин Шепетівського ЦЕНТУМ складений на основі загального Положення, та статуту ЦЕНТУМ.
Матеріали діяльності музею використовуються в навчально-виховному процесі та науково-дослідній роботі, також має місце співпраця із шкільними закладами у впровадженні нових нетрадиційних форм роботи. Досліди, що використовуються гуртківцями, мають чітко виражену навчально-виховну, виробничу і наукову спрямованість.
В музеї кімнатних рослин нараховується більше 80 видів кімнатних рослин.
Загальна кількість експонатів 327, в експозиції 204, в тому числі в фондах 123.
Експозиційні розділи по відділах та материках:
- Кактуси (в ньому експонатів 40);
- Сенполії (в ньому експонатів 10);
- Рослини Африки (в ньому експонатів 50);
- Рослини Середземномор’я (в ньому експонатів 8);
- Рослини Середньої Азії (в ньому експонатів 40);
- Рослини Америки (в ньому експонатів 60).
Найцінніші експонати: Монстера приваблива, Кава аравійська , Паперомія туполиста, Пілея Кадьє, Сингоніум ніжколистий, Аспідистра висока, Ахіменес, Гемантус білоквітковий, Зантедесхія, Більберія поникла, Гіпеестес білий і червоний, Хамедорея прориваюча, Спатіфіллюм Уолісса, Саговнік відвернутий, Шефлера деревовидна, Лавр благородний, Білльберія поникла.
Облік музейних експонатів проводиться в інвентарній книзі. З метою збереження експонатів музею створюються належні умови для повноцінного росту та розвитку колекцій кімнатних рослин, відповідно до їх біологічних особливостей через:
- систематичний догляд за кімнатними рослинами проводиться активом ради музею згідно календаря догляду за кімнатними рослинами;
- підживлення кімнатних рослин, яке проводиться засобами: «Вермісол», мінеральними та органічними добривами для квітучих, декоративних, пістряволистих, кімнатних рослин, драцен та кордилін;
- полив проводиться згідно складених правил поливу кімнатних рослин;
- під час проведення робіт по розмноженню кімнатних рослин використовуються фітогормони, деревне вугілля для свіжо обрізаних пагонів кімнатних рослин, аутиксин «Корневір», нижній підігрів;
- під час знищення та запобігання розмноження шкідників кімнатних рослин, використовується препарати: «Актелік», «Провадо», «Фітоверм»,біологічні методи боротьби зі шкідниками (евкаліпт, м’ята, ромашка лікарська, настій цибулі та часнику, чорнобривці господарське мило і т.д.).
Роботу музею очолює рада із 6 чоловік. Рада музею проводять таку роботу :
-складає план роботи музею кімнатних рослин;
-організовує підготовку екскурсоводів;
-розподіляє обов’язки між членами ради на такі групи: пошукова, експозиційна, фондова робота;
- розробляє та проводить екскурсійно-тематичні маршрути;
- розробляє та проводить тематичні та практичні заняття в музеї кімнатних рослин;
- розробляє та проводить виховні заходи в музеї кімнатних рослин.
Члени ради музею є активними учасниками та переможцями Всеукраїнських, обласних конкурсів, акцій, операцій еколого-натуралістичного спрямування, а саме:
- міський конкурс «Мій рідний край моя земля» Всеукраїнський конкурс-ярмарка юних квітникарів «Прикрасимо Землю своїми руками» за тематикою: різні способи розмноження сенполії;
- обласний зліт юних натуралістів – науково – дослідницька робота на тему «Використання рослинних фітонцидів для боротьби з шкідниками кімнатних рослин, вирощування фінікової пальми, як кімнатної рослини, з кісточок фініків придбаних в торгівельній мережі»;
- обласний збір юних натуралістів Хмельницької області секція «Юні квітникарі»;
- конкурс-захисту науково-дослідних робіт учнів-членів МАН України на тему «Дослідження оптимальних строків живцювання, окулірування троянд та вирощування посадкового матеріалу»;
- обласний збір юних натуралістів Хмельницької області - звіт про пророблену роботу гуртківців «Юні квітникарі» з тем: рослинам – газ, нам – кисень, визначення кращих народних засобів для боротьби зі шкідниками і хворобами кімнатних рослин, що таке фітонциди?»;
- Всеукраїнський заочний конкурс-огляд внутрішнього та зовнішнього озеленення навчальних закладів «Галерея кімнатних рослин»;
- конкурс-захист науково-дослідних робіт учнів-членів МАН України на тему «Дослідження різних способів розмноження для оптимального росту та розвитку кімнатних рослин»;
- всеукраїнський трудова акція «Парад квітів біля школи»;
- обласна дитяча науково-практична;
- міський та обласний етап Всеукраїнського конкурсу «Новорічно-різдвяних композицій»;
За період роботи музей та члени ради музею кімнатних рослин були нагороджені:
- грамотою за плідну пошукову роботу;
- грамотою за вагомий внесок у розвиток музейної справи, сумлінну працю, плідну науково-дослідницьку і культурно-масову роботу з нагоди Міжнародного дня музеїв.
На базі музею кімнатних рослин систематично проводиться просвітницька та виховна робота для учнів шкіл міста та району:
- семінар-конференція для вчителів шкіл міста з питань організації та створення музеїв при навчальних закладах;
- семінар-практикум для вчителів шкіл міста по внутрішньому та зовнішньому озелененню навчальних закладів, шкільних дворів, присадибних ділянок, класних кабінетів, кімнат, дитячих приміщень;
- школа ландшафтного дизайну «Лаватера» для вчителів та учнів шкіл міста;
- творча лабораторія в музеї кімнатних рослин «Сезонний догляд за кімнатними рослинами»;
- проведення лекторію в музеї кімнатних рослин «Догляд за кімнатними рослинами восени»;
- учнівська конференція на тему «Зелена енергетика проти змін клімату» Міжнародний день Землі;
- виховні заходи в музеї кімнатних рослин: Ботанічний конкурс- «Зелений дивосвіт», «Рослини – наші друзі та захисники», «Цікавинки з рослинного світу», «Свято квітів»,«Гра-вікторина для знавців природи»;
- екскурсійно-тематичні маршрути «Красуня пустелі», «Перше знайомство з іноземцями», «Кімнатні рослини та їх лікарські властивості», «Рослини – наші друзі та захисники», «Королева ночі – родина Кактусові», «Цілющі властивості кімнатних рослин», «Історія вирощування кімнатних рослин»;
- тематичні та практичні заняття в музеї кімнатних рослин; «Світлолюбні та тіньовитривалі рослини – прекрасне поруч», творча лабораторія з квітникарства - «весняний догляд за кімнатними рослинами», «Квіти в легендах та переказах», «Квіти - людям», «Праця в Музеї кімнатних рослин», «Способи розмноження кімнатних рослин», «Дослідження складу та властивостей ґрунту».
Створення музею є результатом цілеспрямованої систематичної, творчої і пошуково-дослідницької, збиральницької, фондової, експозиційної роботи учнів, гуртківців, педагогічних працівників, спеціалістів музейної справи та громадськості.